اجرای طرح «سالمند یاری» در همدان 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: براساس تفاهمنامه سه جانبه بین این اداره کل با بهزیستی و سازمان نظام پرستاری استان، خدمات و مراقبت‌های پرستاری با اجرای طرح «سالمند یاری» ارائه می‌شود.

وهب مختاران با بیان ضرورت توسعه و ترویج خدمات و مراقبت‌های پرستاری در بین مردم گفت: تغییر الگوی جمعیتی، افزایش بیماری‌های مزمن به ویژه در سالمندان، تغییر رفتار و سبک زندگی و پیشرفت نظام سلامت مطابق با فن آوری جدید از دلایل تنظیم این تفاهم نامه است.

او گفت: طرفین با امضا این تفاهم نامه گسترش همکاری فی ما بین برای ارائه خدمات متقابل فرهنگی، اجتماعی، علمی، آموزشی، مدنی و دیگر موضوعات اجرایی مرتبط با این تفاهم نامه را در دستور کار قرار می‌دهند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان، موضوع این تفاهم نامه را شناسایی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای توسعه و ترویج برنامه سلامت و مراقبت جامعه نگر برشمرد.

مختاران گفت: اولویت بخشی به مادران و مراقبین اعضای خانواده و توانمند سازی تسهیلگران برنامه توانبخشی از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.

او گفت: ارائه خدمات دوره‌های آموزشی و توانمندسازی تخصصی کمک پرستاری، مراقبت سالمند، مراقبت فرد دارای معلولیت، مراقبت کودک، همراه بیمار و مدیریت و ارائه خدمات نظام سلامت و مراقبت‌های پرستاری و توانبخشی در سطح جامعه (روستایی و شهری) به عنوان جامعه هدف از اهداف این تفاهم نامه است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه خدمات و مراقبت‌های پرستاری و توانبخشی حرکت به سمت سلامت جامعه نگر با اولویت مراقبت و توانبخشی افراد توانیاب نیز موارد دیگری از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

مختاران تشکیل کمیته راهبردی و تعیین اعضای آن، همکاری در نیازسنجی دوره‌های آموزشی سلامت محور، همکاری در تهیه، تدوین و بازنگری استاندارد‌های آموزشی، همکاری در نظارت بر اجرای تعهدات و ارائه گزارش به طرفین را از تعهدات مشترک تفاهم نامه سه جانبه مطرح کرد.

او گفت: مشارکت در برگزاری تمامی دوره‌ها و همکاری در برگزاری همایش‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی و سمینار‌های مرتبط با تفاهم نامه از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: استان همدان با ۲۱۰ هزار جمعیت سالمند رتبه چهارم کشور را از نظر سالمندی دارد که با فرض اینکه ۱۰ درصد این افراد تمکن مالی دارند و دنبال گرفتن پرستار هستند می‌توان ۲۱ هزار شغل ایجاد کرد.

مختاران گفت: نظام پرستاری افراد مورد تایید خود را به فنی و حرفه‌ای برای حضور در دوره‌های آموزشی معرفی می‌کند و بهزیستی هم از منظر روانشناسی در طرح سالمند یاری صاحب نظر است.

او گفت: در طرح سالمند یاری از اساتید مورد تایید بهزیستی و نظام پرستاری نیز بهره گرفته می‌شود همچنین متقاضیان فراگیری این حرفه باید در دوره‌های آموزشی نظیر خانه داری، مدیریت منزل، نحوه برخورد با سالمند و آشپزی برای سالمندان شرکت کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه پس از برگزاری این دوره برای شرکت کنندگان گواهی مهارت صادر می‌شود گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای مهارت افراد می‌تواند دولت را در رسیدن ایجاد یک میلیون فرصت شغلی کمک کند.

۲۲ مرکز دولتی و ۲۱۷ مرکز آموزش خصوصی در استان همدان زیر نظر فنی و حرفه‌ای فعالیت دارند و ۵۰۰ رشته و حرفه را آموزش می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار